dimecres, 5 d’octubre del 2011

La fira del peix i el mercat del bolet

Finlàndia, (agarraos que viene curva) amb 187.888 llacs, 179.584 illes i amb 1.107 km de costa té molt poca varietat de peix. Toma ja. Sí, és cert, tenen un dels millors salmons del món i ho puc corroborar, però no hi ha bacallà (i el que hi ha està congelat), ni hi ha lluç, ni llenguat, ni sardines, ni anxoves... el que hi ha són varietats de peixos de riu o de llac i al meu parer no tenen ni la consistència ni el gust tan bó dels peixos de mar.

A banda d'això, a mi que m'agrada menjar peix, m'he apropat al Siikkaviikko, la setmana d'aquest peix, a la plaça del mercat o kauppatori com li diuen aquí. M'havíen dit que a més de vendre's peix hi ha tendes on preparen diferents tipus de plats a preus raonables. Deuria ser ja tard perquè no vaig poder catar ni un bocí de peix acabat de fer.

La fira és molt reduïda com tot el que fan aquí
han atracat un parell d'embarcacions i les han engalanat
amb fulles i branques crean un ambient

més bucòlic de tardor
dins hi han montat les seves paradetes particulars
on es ven peix i d'altres queviures com:
pà negre, mostassa i melmelades

Aquesta fira només dura una setmana així que al no haver-hi gaires llocs on es pugui comprar peix fresc (més fresc que comprar-li al propi pescador ja em direu...!) són díes especials on sobretot les àvies s'hi apropen per comprar.

Ja que hi era al mercat vaig estar passejant una estoneta mirant de pas, a quant estava el preu del quilo del cama-groc (ho sé, això queda de maruja total) però dic jo que per ser una bona boletaire s'haurà de saber quins bolets es venen i a quin preu estan al mercat, no?

Es venen rossinyols, cama-grocs, trompetes de la mort i dues classes de bolets blancs que desconec i que certament, estàven a preu d'or! a 10€/llitre! -Sí, aquí medeixen al llitre, em penso que als venedors els hi surt més rentable però pel consumidor em fa l'efecte que ho paguem més car.

No sé si és que aquesta temporada, al estar plovent tant, hi ha més cama-grocs que mai perquè el preu del llitre està realment tirat de preu si comparem amb els altres bolets (2€/llitre) a més aquest any són enormes! Les trompetes de la mort van a 5€/llitre així que estic ben orgullosa d'haver-ne trobat. Malgrat haver marxat amb només 3, per aquesta pixa-pins ja és haver tocat el cim!

2 comentaris:

La llúdriga ha dit...

No ho sabia pas, que s'en fessin de camagrocs tan amunt!
El peix allà és molt car?
Per cert, el marisc què tal? Tampoc en tenen de musclos i gambes?

Enkeli ha dit...

Hi tant! i de rovellons també s'hi fan però jo mai he tingut la sort de trobar-ne!
Sí, el peix, la verdura, fruita... bé, aquí en general el menjar és car. Marisc? jajaja no saben ni el que són els musclus! Pensa que el Mar Bàltic 1. És un mar amb molt poca profunditat 2. És poc salat 3. És dels més contaminats ni gambes ni na de na! Tot bé de fora i la gran majoria congelat :(

A Dinamarca i Noruega la cosa es diferent, el Mar que els toca és el Mar de Nord, aigües més obertes...
Per això cada vegada que baixo a Catalunya intento menjar peix a dojo! :\